شعبده چیست؟

تردستی یا شعبده بازی فنی میباشد که با روش های خاص عوامل اصلی ، قانون طبیعت را بصورت وارونه جلوه میدهد . در واقع هیچ عمل غیر ممکنی انجام نمی شود بلکه فقط با انجام یکسری حرکات خاص قوانین طبیعت را که غیر ممکن هست بصورت ممکن نمایش میدهند .
تاریخچه شعبده بازی و تردستی بر میگرده به دوره گردهای خیابانی که در اروپا آنرا به نمایش میگذاشتند . البته قدمت این هنر خیلی ماقبل تر از این سالها در کشورهای هند و چین و ایران و مصر بوده است اما در آن موقع بیشتر از این علم در جنبه علوم جادوگری نام برده میشده است در صورتی که شعبده بازی هیچ ارتباطی به رمال گری و جادوگری نداشته و کلا هیچ نوع حقه بازی در کار نبوده و درواقع یک هنر نمایشی زیبا با علم و تکنیک بسیار بالا میباشد . 

چون در قدیم جادوگرها و افسون گرها دست به کارهای عجیب و غریب میزدند بعدها در اذهان عمومی اینطور گماشته شد که شعبده بازان همان جادوگرهای قدیمی بوده و کارهای آنها افسونگری میباشد و با خواندن ورد و جادو دست به این کارها میزنند . اما حقیقت امر اینطور نبوده و به اشتباه در ذهن مردم برداشت شده است .

بحث شعبده بازی کاملا از مبحث جادوگری جدا بوده و ما هیچ بحث و صحبتی در این زمینه در هنر شعبده بازی نخواهیم داشت. در حقیقت هنر شعبده بازی تشکیل شده از علوم فیزیک ، شیمی ، ریاضی ، روانشانسی و سرعت عمل دست که ترکیب تکنیک های این علوم ، هنر بزرگ شعبده بازی را به نمایش میگذارد . پس ابتدا باید بدانید شعبده بازی هیچ گونه جادوگری یا افسونگری نبوده و با استفاده از تکنیک های نهفته و ریز در عومل طبیعی زندگی دست به اجرا کارهای عجیب میزند . 

بطور مثال وقتی شعبده بازی دستمالی را در دست های خود غیب میکند شما باید این مسئله را قبول کنید که به هیچ وجه هیچ جسم خارجی مانند دستمال در دنیای واقعی امکان غیب شدن نداشته بلکه دستمال فقط از دید شما پنهان شده است . حال این پنهان کاری میتواند توسط تکنیک های خاصی انجام پذیرد . 

بطور کلی شعبده باز از بخش های زیر در انجام نمایش های خود بهره میبرد :

1- حرکات سریع
2- خطای دید بیننده
3- پنهان کاری توسط ابزارها

هنر شعبده بازی عموما توسط ابزارها و وسایل خاص انجام میپذیرد و هنر تردستی عموما با وسایل ساده و ابزارهای کوچک به علاوه سرعت عمل بالا و مهارت زیاد انجام میپذیرد .

شعبده بازی مانند تمام هنرها مثل سینما و موسیقی یک هنر ظریف و پیچیده است که علاوه بر هنری بودن آن یک حرفه نیز می باشد که با آمیخته شدن این دو بسیار زیبا و جذابتر خواهد شد . هم اکنون میلیون ها نفر در دنیا به اجرای این هنر زیبا مشغول میباشند و هزاران نفر نیز در سطوح حرفه ای به اجرا میپردازند .

نظرات 1 + ارسال نظر
سید ابوالفضل سیروس نژاد چهارشنبه 2 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 09:53 ب.ظ http://www.sirussoft.blogsky.com/

خیلی به من کمک کرد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد